Tijdens de Week van het Afvalteam zetten wij als ACOD LRB graag de mensen in de kijker die elke dag bijdragen aan een nette, veilige en leefbare omgeving.
De medewerkers van de afvaldiensten staan dag in dag uit paraat, in weer en wind. Zij zorgen niet alleen voor het ophalen en verwerken van afval, maar leveren ook een belangrijke bijdrage aan onze gezondheid, veiligheid en levenskwaliteit. Hun werk is onmisbaar, maar wordt nog te vaak als vanzelfsprekend beschouwd.
Als ACOD LRB vragen wij respect en waardering voor deze collega’s. Dat begint bij eenvoudige zaken: correct sorteren, afval tijdig en op de juiste manier aanbieden en vooral respectvol omgaan met de mensen die dit belangrijke werk uitvoeren.

Steeds vaker worden afvalophalers tijdens hun werkzaamheden op straat gefilmd door burgers, waarna de beelden soms op sociale media worden verspreid om hen aan de schandpaal te nagelen. Dat is niet alleen respectloos, maar vormt ook een aantasting van hun privacy.
Iedereen heeft recht op een veilige en respectvolle werkomgeving, ook onze vuilnisophalers, recyclageparkwachters, medewerkers van ondersteunende diensten en administratieve collega’s. Dergelijk gedrag is onaanvaardbaar en moet stoppen. Helaas zien we deze negatieve evolutie steeds vaker opduiken. Daarom wil ACOD LRB hier tijdens deze editie van de Week van het Afvalteam bijzondere aandacht voor vragen.
Wij roepen op tot gezond verstand
- Laat onze afvalophalers hun werk doen in alle rust
- Film geen mensen zonder hun toestemming
- Spreek elkaar aan op respectvol gedrag
Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om hun personeel te beschermen en kunnen. Zij worden geacht klacht in te dienen tegen dergelijke praktijken.
Daarnaast blijven wij ons inzetten voor goede arbeidsomstandigheden, veilige werkplekken en een eerlijke verloning. Want wie elke dag zorgt voor onze omgeving, verdient zelf ook zorg, waardering en respect.
Samen maken we het verschil. Niet alleen deze week, maar elke dag van het jaar.



