Meet&greet met Chris Mitchell, vakbondsman huisvuilophalers Schotland

ACOD LRB ontmoette op Manifiësta Chris Mitchell, van GMB , de Schotse vakbond die o.a. de huisvuilophalers organiseert. Zij voerden een succesvolle strijd voor meer koopkracht. Met een langdurige campagne en twee stakingen van 8 dagen verkregen ze een premie van 2.000 Britse pond. Chris is een fenomeen op sociale media.

Huisvuil ophalen heeft zware impact op het lichaam. Uit onderzoek blijkt dat het skelet van afvalophalers afwijkt.

Chris Mitchell. Dat klopt. Dat komt door de afstand dat ze dagelijks afleggen en het gewicht dat ze telkens moeten heffen en in de wagen gooien. Dit heeft grote impact op hun lichaam. Als ze zo snel mogelijk hun rondes willen afwerken, heeft het nog veel grotere impact. Dan heffen ze nog veel meer. Dat is een verhaal dat je overal ziet. Afvalophalen is in de hele wereld hetzelfde.

Hoe luk je er in om een staking van 8 dagen vol te houden? Na 2 of 3 dagen wordt het moeilijk en begint het voor mensen zwaar door te wegen.

Chris Mitchell. Je bouwt dit op door vooraf lang campagne te voeren. Wij waren al anderhalf jaar bezig. Je moet spreken met de mensen. Uitleggen waarvoor je strijdt voert, welke voordelen er in zitten voor hen. Dat staken een laatste stap is, als de rest geen resultaat heeft. Dat je geen ander keuze meer hebt.

Je moet uitleggen hoe belangrijk hun werk is voor de samenleving. Dat zij essentieel zijn. Als het afval blijft liggen, bedreigt dit de gezondheid en samenleving.

Er is bij ons een uitspraak algemeen verspreid geraakt: het is niet omdat je stront ophaalt, dat ze je met stront moeten betalen.

Niet alleen voor de stakers, maar ook voor hun families is het moeilijk. Wij richtten een stakersfonds op en halen steun op zodat we de families kunnen helpen.

Hoe kan je de andere afdelingen betrekken? Hoe slagen jullie hier in?

Chris Mitchell. Je moet mensen individueel aanspreken en hen goed uitleggen waarom je op straat komt. Je moet ook goed waken over de manipulaties of bedreigingen vanuit de werkgever. Bouwen aan kameraadschap. De administratie, de planners, mensen van de milieu-afdeling: probeer ook hen te organiseren. Mensen zijn vaak bang.

De thema’s gezondheid en veiligheid verbinden alle collega’s. Je moet soms regels doorbreken. Zoeken naar wat je kan doen rond deze twee thema’s.

Jij zet heel sterk in op sociale media. Je bent daar ongelooflijk goed in. Hoe doe je dat?

Chris wijst naar zijn metgezel John O’Connor.

Chris Mitchell. Dat doet hij voor mij. Hij is daar heel sterk in. We maken telkens korte filmpjes. Brengen de zaken in beeld. In Glasgow hadden we veel verwondingen door ratten. Collega’s werden gebeten in hun benen, armen… Wij hebben er filmpjes over gemaakt. Een ander probleem zijn de prikincidenten met naalden. Gezondheid is echt een belangrijk thema om campagne rond te voeren. Je moet daarop inspelen. En ook op het belang van de job. Je bent essentieel.

We voerden actie in de grote steden. Dropten 2 dagen een berg afval aan een chique gebouw. Natuurlijk krijg je dan een tegenreactie. De elite zal je altijd aanvallen. Maar als er nood is aan publieke netheid, dan zijn we goed bezig. Dan bewijst dat het belang van onze job.

Je vindt filmpjes van Chris Mitchell op Twitter-account van GMB Glasgow

Pin It on Pinterest