Free-Photos via Pixabay

Actueel
Lettertypes/grootte

Het ABVV maakt deel uit van het platform Schone Kleren Campagne dat ijvert voor betere arbeidsomstandigheden in de internationale kledingindustrie. Op 25 augustus geraakten kledingmerken en vakbonden het eens over een nieuw akkoord voor gebouw- en brandveiligheid in de kledingfabrieken met behoud van de baanbrekende principes uit het eerdere akkoord.

Je herinnert je wellicht de instorting van het gebouw Rana Plaza in Bangladesh, waar vooral kledingfabrieken gevestigd waren. Daarbij kwamen 1.134 arbeiders en arbeidsters om het leven. De fabrieken produceerden voor diverse, grote internationale merken. Kort daarna kwam er een akkoord tot stand tussen vakbonden en kledingmerken om werk te maken van meer veilige arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. 200 merken engageerden zich om de principes van het Bangladesh Akkoord (Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh) toe te passen. Op 31 mei 2021 liep dit akkoord af, maar werd nog tijdelijk verlengd tot 31 augustus. Een nieuw akkoord drong zich op.

Uitbreiding naar andere landen

Het nieuwe akkoord behoud belangrijke principes zoals:

  • wettelijke afdwingbaarheid
  • onafhankelijk toezicht
  • verplichting om leveranciers voldoende te betalen om de veiligheid in de fabrieken te garanderen
  • verbod om zaken te doen met leveranciers die weigeren de veiligheid te verbeteren 

Het akkoord geldt voortaan niet enkel in Bangladesh, maar maakt uitbreiding naar andere landen mogelijk. Wat een belangrijke overwinning is voor de vakbonden en niet-gouvernementele organisaties.

Schone Kleren Campagne

Het actieplaform Schone Kleren Campagne is een samenwerking tussen vakbonden, niet-gouvernementele en consumentenorganisaties. De Franstalige tegenhanger heet AchACT

Binnen Europa gebeurt de samenwerking als Clean Clothes Campaign met secretariaat in Amsterdam.