Wat zijn Facebook , Messenger en WhatsApp?
Definitie Facebook Wikipedia: “Een gratis sociaalnetwerksite om online contact te maken of houden. Gebruikers kunnen er een persoonlijk profiel samenstellen en informatie en interesses delen op de ‘Tijdlijn’.”
Facebook wordt zowel door personen als door organisaties en bedrijven gebruikt. Het blijft het meest gebruikte sociaalnetwerkplatform (statistieken sociale media België).
Je kan in een Facebook-groep een specifieke interesse delen met anderen door hen hiervoor uit te nodigen.
Promotie voeren voor een organisatie of bedrijf kan met een FB-fanpagina.
Aan Facebook is de app Messenger gekoppeld om persoonlijk contact te leggen met een Facebook-gebruiker. Je kan binnen Messenger een groep maken om onderling te communiceren. Berichten die je stuurt kunnen ook foto’s, linken, emoticons, e.d. bevatten. Je kan ook zonder bijkomende kosten iemand bellen op Messenger en via smartphone visueel contact hebben. Een soortgelijke app los van een Facebook-account is WhatsApp. Het heeft dezelfde functionaliteiten. De app werkt autonoom, maar werd ondertussen samen met Instagram overgenomen door Facebook. In de toekomst moet het mogelijk worden om tussen de verschillende systemen berichten uit te wisselen.
Waarvoor gebruik je Facebook?
- Een persoonlijk profiel waar je je interesses deelt met anderen, dus ook je passie voor de vakbond.
- Om in contact te komen met een breed netwerk van personen los van waar iemand in de wereld woont of in onze sector werkt.
- Voor korte (termijn) berichten om iets onder de aandacht te brengen.
- Om deel te nemen aan een discussie over een actueel thema.
- Om de standpunten en acties van ACOD te promoten door berichten te delen.
- Om een oproep voor een actie, petitie, online enquête,… snel en gratis te verspreiden naar een groot netwerk.
- Het virtueel samenbrengen van mensen die een standpunt, oproep tot actie, e.d. delen.
- Promotie van succesvolle acties en ervaringen door snel foto’s en verhalen te publiceren.
Waarvoor gebruik je Messenger of WhatsApp?
- Maak in Messenger of WhatsApp een groep aan voor je syndicale ploeg mits ieders akkoord. Zo kan je op snel en eenvoudig met elkaar communiceren.
- Denk je erover om een groep te maken voor de ACOD-leden op je werkzetel, hou dan rekening met de privacyregels en de opdracht om de ledenlijsten van ACOD af te schermen. Elk lid van een groep weet immers wie er nog in de groep is opgenomen. Vraag steeds ieders uitdrukkelijk akkoord.
Tips voor Facebook
- Vraag de ACOD-leden op je werkplek om de berichten van ACOD op hun persoonlijk profiel te delen. Doe dit zelf ook en help de impact van onze standpunten te vergroten.
- Als je zelf iets publiceert, check dan goed of de informatie correct is. Een FB-bericht stuur je letterlijk de wereld in.
- FB nodigt uit om snel op iets te reageren. Denk altijd even na voor je iets post en vermijd reacties in een emotionele opwelling. Las een pauze in en herlees je tekst opnieuw voor je hem verstuurd. Vraag advies aan je collega- militanten en bij belangrijke thema’s aan je secretaris.
- Soms is niet reageren wijzer dan wel reageren.
- Werk met korte, positieve boodschappen.
- Beelden zeggen vaker meer dan woorden.
- Bekijk een bericht doorheen de bril van een buitenstaander. Vraag je af of het niet naar misverstanden kan leiden.
- Hou in gedachte dat ook je werkgever je FB-berichten kan lezen.
- Je hebt controle wat je zelf op FB zet, maar niet op de reacties van anderen op je bericht. Je kan ongepaste reacties eventueel verwijderen of verbergen.
- Hou er rekening mee dat je handelingen op FB een spoort nalaten, ook al wis je zaken.
- Wil je voor je ACOD-afdeling een Facebook-groep oprichten, hou dan rekening met de privacyregels en de opdracht om de ledenlijsten van ACOD af te schermen. Elk lid van een groep weet immers wie er nog in de groep is opgenomen. Vraag steeds ieders uitdrukkelijk akkoord.
- Wil je voor je ACOD-afdeling een Facebook-pagina starten, overleg eerst met je secretaris die eindverantwoordelijk is voor de communicatie. Onderzoek of dit echt wel zinvol is en niet bijdraagt aan de versnippering van ons bereik. Vraag advies aan de werkgroep communicatie via lrb@acod.be
- Geef berichten op een eventuele eigen Facebook-pagina door aan de andere Faceboek-profielen van ACOD. De afspraak is dat we elkaars berichten delen en op die manier ons bereik versterken. Daarvoor heeft de werkgroep communicatie een Messengergroep.
- Lees de aandachtspunten voor wie communiceert in naam van de ACOD.
Welke band heeft Facebook met andere kanalen?
- Facebook kan verwijzen naar de website. De website is een magazine en een boek. Facebook is een krant.
Specifieke doelgroepen
- Jongeren
- Personeelsleden in de brede waaier van diensten uit onze sector, waar niet altijd een ACOD-afgevaardigde is.