Uncategorised
Lettertypes/grootte

Als je in contact bent met mensen, dan communiceer je voortdurend. Zelfs als er geen woord wordt gezegd. Je zendt boodschappen uit en ontvangt er van de ander.

Als je praat met iemand, zijn niet alleen je woorden van belang.
"Wat is het toch mooi weer vandaag", kan de tegenovergestelde betekenis krijgen van wat je letterlijk zegt. Je hoeft enkel een sarcastische toon in je stem te leggen en ostentatief naar de striemende regen buiten te kijken. De ontvanger van je boodschap zal je begrijpen.

Bij face to face communicatie gaat men ervan uit dat het effect van een boodschap voor 1/3 het resultaat is van wat er wordt gezegd. 2/3 van het affect komt voort uit de niet-verbale elementen. 
Wees je hiervan bewust.

Verbaal 

  • Taalgebruik: moedertaal of vreemde taal, dialect. 

  • Woordkeuze en zinsbouw. Zo kan beeldspraak verwarrend zijn voor iemand met een andere culturele achtergrond of met weinig abstract denkvermogen.

  • Variaties in de stem: intonaties, toon, fluisteren, roepen,...

Non-verbaal

  • Uiterlijkheden en mimiek: knipoog, glimlach, wenkbrauwen fronsen,...

  • Lichaamshouding: gespannen of ontspannen, aandachtig, zenuwachtig, snel afgeleid, achterdochtig, onrustig,...

  • Voorkomen (imago): werkkledij, maatpak, rode outfit, netjes, slordig,...

  • Oogcontact: verwachtigsvol kijken naar de ander, onzeker naar de grond kijken, ongeïnteresseerd weg kijken, uitdagend in de ogen kijken

    cartoon nonverbale comm 400

Voordelen van face tot face communicatie

  • Er onstaat een directe wisselwerking tussen zender en ontvanger.

  • Je kan toetsen of je boodschap correct wordt begrepen.

  • Je kan onmiddellijk reageren op opmerkingen en vragen.

  • Je kan wat slecht begrepen wordt, herformuleren en verduidelijken.

  • Je kan de hele waaier van non-verbale elementen inzetten.

  • Het schept een persoonlijke band.

Recht op persoonlijk contact

Voor wie een mandaat heeft in een Comité bevoegd voor bescherming en preventie op het werk geldt een recht op contact.

De Codex voor Welzijn op het werk, Boek II, Titel 7, Hoofdstuk III - Verplichtingen van de werkgever stelt "De werkgever geeft aan de werknemersvertegenwoordigers in het Comité de mogelijkheid om met hemzelf, of zijn afgevaardigden alsmede met de leden van de hiërarchische lijn, de preventieadviseurs en de betrokken werknemers alle contacten te hebben die nodig zijn voor de uitvoering van hun opdracht".