Uncategorised
Lettertypes/grootte

De eerste regel voor communicatie: kruip in het vel van de persoon of groep tot wie je je richt.

 Algemene tips voor communicatie

  • Communicatie richt zich altijd tot iemand. Kruip daarom in het vel van de persoon of groep tot wie je je boodschap richt.

  • Vertel je boodschap zo concreet mogelijk.

  • Beelden zeggen soms meer dan woorden.

  • Gebruik het communicatiekanaal waarmee je jouw doelgroep best kan bereiken.

  • Versterk je boodschap door herhaling of door parrallel gebruik van verschillende kanalen. Maak er een communicatiecampagne van.

  • Gebruik duidelijke taal en korte zinnen. Lees de schrijftips van Wablieft en download hun alternatieve woordenlijst. 

  • Op de werkvloer is er vandaag veel diversiteit. Klare taal brengt mensen dichter bij elkaar.

  • Let op met technische termen en afkortingen. Verklaar deze. Vermijd vakjargon.

  • Vraag je altijd af of iemand die geen voorkennis heeft de inhoud begrijpt.

  • Bepaal wat de hoofdzaak is in je boodschap en zorg dat die goed uit de verf komt.

  • Giet de tekst in een overzichtelijke structuur. Dat leest vlotter.

  • Zet het bestand om in PDF-formaat via 'opslaan als' als je wil dat de opbouw en inhoud van de tekst niet kan worden gewijzigd.

  • Gebruik een goed leesbaar lettertype en minstens lettergrootte 11 voor doorlopende tekst. (zie Huisstijl)

  • Geef je tekst een goed ogende opbouw.

  • Een apart lettertype voor titels en wat accenten in de opmaak kunnen de boodschap ondersteunen, maar overdrijf niet.

  • Kwaliteit vraagt tijd.

  • Wees voldoende kritisch voor jezelf.

  • Leg je ontwerp voor aan testpersonen die aansluiten bij je doelgroep en weinig voorkennis hebben. 

  • Laat iemand anders teksten nalezen op schrijffouten. De zetduivel bestaat nog steeds in dit digitale tijdperk.

  • Lees de aandachtspunten voor wie communiceert in naam van de ACOD.