Politie
Lettertypes/grootte

Tekort aan politiepersoneel doet files op Antwerpse Ring groeien.

Het tekort aan manschappen bij de federale wegpolitie wordt almaar groter en dat is nu voelbaar op de Antwerpse ring.

File

Gisteren vonden op korte tijd twee ernstige ongevallen plaats op het grondgebied van de wegpolitie van de provincie Antwerpen. Doordat er te weinig ploegen beschikbaar waren, moest een ploeg gezocht worden om de toestand bij het tweede ongeval te bevriezen in afwachting van een verkeersploeg. En hoe langer het duurt om de vaststellingen te doen, hoe langer de file en de kans op bijkomende opgevallen. Doordat het langer dan normaal heeft geduurd om de vaststellingen te doen, is de file die 's middags ontstond gegroeid tot een file die er nog stond toen de avondspits begon.

Veiligheid in gedrang

Het kan moeilijk anders. Met een onderbezetting van bijna 40 % is het onmogelijk om 24/24 de nodige manschappen te vinden om voldoende ploegen te bemannen. Het is dan ook niet overdreven om te zeggen dat de veiligheid wel degelijk in het gedrang komt. Als je een ongeval meemaakt op een snelweg verwacht je dat de politie snel ter plaatse komt. En die garantie is er dus al geruime tijd niet meer. Met alle gevolgen van dien. Wie stilstaat op een snelweg waar verkeer tegen hoge snelheid voorbij raast, is in gevaar. Ook de hulpdiensten, ziekenwagens en brandweer kunnen ter plaatse niet veilig werken zonder de nodige verkeersploegen. 

Beschikbaarheid

Daarnaast worden deze verkeersploegen nog steeds extra belast met vaststellingen buiten hun specialiteit. Wanneer er een vrachtwagenchauffeur op één van de 5 parkings in de provincie meldt dat er transmigranten in zijn vrachtwagen zitten, moeten er twee ploegen ter plaatse gaan. Als je weet dat er soms door ziekte en verlof maar twee ploegen beschikbaar zijn en deze vaststellingen die twee ploegen meerdere uren blokkeren, weet je ook dat wie dan een ongeval heeft op de snelweg lang zal moeten wachten. Ik zou niet langer dan nodig gekwetst in mijn voertuig willen zitten wetende dat er voertuigen aan hoge snelheid naderen zonder dat er politie is om in te grijpen. Hoewel de problematiek van de transmigranten niet nieuw is, is onze overheid er nog altijd niet in geslaagd om een procedure te bedenken die de juiste mensen betrekt. Want de huidige situatie, waarbij mensen gespecialiseerd in verkeer een proces verbaal mensenhandel moeten maken, is niet productief. De doorgedreven opleiding die ze gevolgd hebben gaat over verkeer en niet over mensenhandel. 

Onderbezetting

Het verwonderd ons dat ook niet dat de mensen van de verkeerspolitie het beu zijn. Wanneer ze er alles aan trachten te doen om iedereen zo snel mogelijk te helpen en de veiligheid van de weggebruiker zo goed mogelijk te garanderen, zien ze dat de problemen die ze melden blijven aanslepen. Er komen nauwelijks genoeg mensen bij om wie op pensioen gaat te vervangen. Niet alleen de mensen op het terrein, ook de top lijkt het moe te zijn. Ook daar is een zware onderbezetting en kiezen mensen er voor om te vertrekken naar andere diensten. 

Extra werkdruk

Daarbij komt nog dat voor de werken aan de Oosterweel verbinding iedereen het er over eens was dat de werkdruk nog gaat toenemen en er extra mensen nodig zijn. Maar ook die zijn er nog lang niet. Het ziet er dus naar uit dat we de komende maanden steeds langere files zullen zien op de Antwerpse Ring.